גילוי מרצון על רווחי קריפטו – מטבעות דיגיטליים וביטקויין

גילוי מרצון הוא למעשה הליך שנועד לאפשר לנישומים אשר ביצעו עבירות מס לתקן את הדיווח שלהם לדיווח נכון ולשלם את החוב שנוצר בלי להסתבך בהליך פלילי. הליך גילוי מרצון נותן הזדמנות למי שביצע עבירות מס לתקן באופן חוקי את העבירה, אולם ההליך כרוך בסיכונים מסוימים וחשוב לבצע אותו בליווי של איש מקצוע.

לאחרונה, מתגברים הסימנים כי רשות המסים תפרסם בקרוב נוהל חדש שיאפשר מעתה לבעלי רווחים ממטבעות וירטואליים לדווח על הכנסותיהם ולשלם את המס המתחייב עליהם, גם באופן אנונימי. רשות המסים פועלת ליישום נוהל גילוי מרצון על רווחים מהשקעות במטבעות מבוזרים ונראה שיש כאן בשורה אמיתית. הנישום יוכל למעשה 'להלבין' את הכסף שלו בצורה חוקית ולזכות לחסינות מהעמדה לדין פלילי.

גילוי מרצון בתחום הקריפטו והארנקים הדיגיטליים

רשות המסים, מתוך הכרה בסוגיה העומדת על הפרק, חשפה פרוטוקול חדש שמטרתו לטפל בה, שכותרתו "נוהל הוראת שעה לקבלת כספי מסים בשל רווח ממימוש אמצעי תשלום מבוזר". יוזמה זו מתעוררת על רקע שינויים משמעותיים רבים המתוכננים לשנת 2024 בנוגע למטבעות קריפטוגרפיים, כולל הליך גילוי מרצון קרוב. נראה כי רשות המסים מניחה את התשתית להליך על ידי הכנסת פרוטוקול קבלת הכנסות ממסים, החיוני כדי להקל על תהליך הגילוי מרצון של מטבעות דיגיטליים. נוהל הגילוי מרצון החדש יאפשר, בדומה להליך הגילוי מרצון הקיים, הזדמנות למי שעשה רווחים על מטבעות קריפטוגרפיים לשלם מס כדין מבלי להסתבך בפלילים.

הציפייה מצד רשות המסים היא להגיע להכנסה של כשניים עד שלושה מיליארד שקל לקופת המדינה בעקבות המהלך הזה. מדובר בהכנסה אדירה, אבל גם מהימנעות מהעמדה לדין של אנשים שלא באמת פגעו בערך חברתי מסוים. גם בכך יש רווח חברתי ניכר. עם פרסום הנוהל לגילוי מרצון קריפטו יכנסו לקופת המדינה כספים רבים שיוזרמו אל המשק.

צפו בהסבר

עורך דין גילוי מרצון קריפטו

כחלק מהאסטרטגיה של רשות המסים לייצר תזרימי הכנסה חדשים למדינה, ועל מנת לאפשר לאנשים שעדיין לא שילמו מס רווח כדין על הרווחים שלהם ממטבעות קריפטו, לרוב ביטקויין, תהיה אפשרות לעבור הליך של גילוי מרצון – גם באופן אנונימי – ולשלם מס כדין ולהימנע מפתיחת הליכים פליליים כנגדם. כלומר, אדם אשר יבחר לשלם מס על רווחים מקריפטו באמצעות ההליך של גילוי מרצון יקבל חסינות מפני העמדה לדין באשמות של עבירות מס קריפטו. לכן, מומלץ מאוד להגיש בקשה ניהול הליך של גילוי מרצון – אך חשוב מאוד לעשות זאת בליווי של עו"ד המתמחה בתחום הקריפטו ולרבות מיסוי קריפטו.


משרד עו"ד שרון נהרי מתמחה בטיפול במגוון עניינים משפטיים הנוגעים לענייני מטבעות קריפטוגרפיים בארץ ובחו"ל, לרבות בהיבט המיסוי וחו״ד משפטיות. המשרד מתמחה בהכשרות של ארנקים דיגיטליים (שמוחזק בו הון שחור בביטקוין או מטבע אחר) ולשלם את המס ולהכניס את הכסף לישראל בצורה חוקית. למשרד היכרות מעמיקה עם עולם המטבעות הוירטואליים מבחינה מקומית וגלובלית והוא מלווה אנשי עסקים, יזמי טכנולוגיות קריפטו ובלוקצ'יין וגופים פיננסים.

במשרדנו מחלקה ייעודית לעבירות מסים, הלבנת הון וגילוי מרצון, שמעניקה טיפול ייעודי ללקוחות המשרד. את המחלקה מנהל עו"ד נהרי ביחד עם עו"ד ורו"ח איציק כהן, יוצא רשות המסים וסגן מנהל יחידת יהלום ברשות המסים, שמביא איתו ניסיון רב שנים בניהול חקירות כלכליות וטיפול בתיקים של גילוי מרצון.